Budowanie wizerunku eksperta – to stwierdzenie spotkamy w wielu strategiach, pośród celów, jakie realizować mają zaplanowane działania. Kim jednak jest ekspert? Jak zbudować to przekonanie u odbiorców komunikacji? I dlaczego dzielenie się wiedzą w ogóle się opłaca?

Z założenia ekspertem może zostać każdy – zarówno firma, jak również pojedyncza osoba. O tym, czy na pewno zasłużyliśmy na to miano decydować będą nasza wiedza, umiejętności, ale przede wszystkim zdobyte na przestrzeni lat doświadczenie. Dziedzina naszej specjalizacji nie jest tutaj istotna – ekspertem może, a nawet powinien być, tak samo piekarz, manager wyższego szczebla, jak i firma operująca na rynku nieruchomości. Aspirując do miana eksperta na pewno musimy pamiętać o jednym – specjalista nieustannie się uczy, rozwija, a przy tym wszystkim potrafi się przyznać do błędu. Dlaczego? Bo w ten sposób pracuje się na zaufanie.

Ekspert = zaufanie

Wbrew pozorom budowanie wizerunku eksperta, choć tak bardzo pożądane, nie jest zadaniem łatwym. Bazuje bowiem przede wszystkim na zaufaniu odbiorców komunikacji, którego budowanie wymaga czasu, jak również działań wielotorowych. Działania komunikacyjne, które mają doprowadzić do wykreowania takiego postrzegania, w zasadniczym stopniu wiążą się z systematycznym dzieleniem się wiedzą. Tylko w ten sposób przekonamy odbiorców o tym, że naprawdę znamy się na swojej dziedzinie, a dystrybuowane przez nas informacje nie są jedynie reklamowym tekstem mającym na celu sprzedaż, lecz przekazanie merytorycznej i przydatnej (!) informacją.

Mówi się, że informacja to obecnie najdroższy towar. Idąc tym tokiem rozumowania, fachowa wiedza tym bardziej. W rezultacie wielu pragnie zachować ją dla siebie, na własny użytek. Niestety, ale w ten sposób nie zbudujemy wizerunku eksperta, bo nikt za takiego nie będzie nas uważał. Bez dzielenia się wiedzą, nie ma nikogo, kto wiedziałby, że takową mamy.

Jak to zrobić?

Jeżeli jednak jesteśmy otwarci na kontakt z innymi, zdajemy sobie sprawę, że jest to opłacalne – pierwszy krok za nami. Drugi, nieco trudniejszy, to wybranie narzędzi, z pomocą których podzielimy się wiedzą. Będą one się nieco różnić w zależności od tego, czy pracujemy na wizerunek swój, czy przedsiębiorstwa ze względu na posiadane możliwości – tak wykonawcze, jak i finansowe.

Jednym z najpopularniejszych sposobów zaprezentowania swojej wiedzy eksperckiej jest prowadzenie szkoleń. Nie muszą być stacjonarne, wiele z nich odbywa się również zdalnie, w postaci webinarów z możliwością zadawania pytań w trybie online. Udział w nich może być zarówno płatny, jak i darmowy, wymagać rejestracji lub nie. Alternatywnym rozwiązaniem jest blog, na którym dzielić będziemy się swoją wiedzą z dziedziny, w jakiej się specjalizujemy. Jeszcze inne opcje to merytoryczne publikacje na łamach mediów (najlepiej darmowe, w ramach współpracy redakcyjnej), e-booki edukacyjne, komunikacja w social media,  bądź każdy inny kanał lub narzędzie, mające na celu dostarczenie wiedzy szerszemu gronu odbiorców. Elementem kluczowym w tym wszystkim jest z pewnością praktyka – wiedza teoretyczna jest dostępna powszechnie, nie trudno po nią sięgnąć. Brakuje natomiast wiedzy praktycznej, bazującej na realnych doświadczeniach, która nie jest zestawem wybranych treści z ogólnodostępnych opracowań. Przykłady z własnej historii, niestandardowe podejście do tematu, case study jako źródło informacji – to wszystko działa na naszą korzyść.

Należy mieć jednak na uwadze, że na pytanie „Jak budować wizerunek eksperta?” nie ma jednej, właściwej odpowiedzi. Wiele zależy od tego, na jakim rynku operujemy, a przede wszystkim do kogo się zwracamy. To pod grupę docelową naszych działań dobrane powinny być narzędzia komunikacyjne, natomiast nie pod nasze założenia. Z innych kanałów komunikacji korzysta przecież inżynier, prawnik, czy specjalista z branży marketingu i to właśnie sposób działania odbiorców warunkować będzie dobór odpowiednich metod.

Dlaczego to się opłaca?

Co do założenia, każdy chce pracować z firmami obecnymi na rynku od lat, na przestrzeni których wypracowały unikalne know -how. Zdobyta przez nie wiedza czyni je specjalistami w swojej dziedzinie, a co za tym idzie – ufamy, że podjęta współpraca będzie efektywna, a jakość oferowanych usług na wysokim poziomie. Działania mające na celu zbudowanie wizerunku eksperta pozwalają z tą informacją dotrzeć do potencjalnego grona klientów. Z tego powodu prowadzona przez nas komunikacja, której celem jest prezentowanie merytorycznych, eksperckich treści naszego autorstwa, może być właśnie tym, co przekona innych do podjęcia z nami współpracy. Nie zawsze mamy możliwość poznania klienta osobiście,  tak jak ma to miejsce na przykład podczas targów lub konferencji. Nierzadko kontakt ten odbywa się pośrednio – poprzez prowadzone kanały komunikacyjne. Zawarte na nich treścią pozwalają zaprezentować nie tylko naszą ofertę czy informacje z branży, ale przede wszystkim nas samych, jako zaufanych partnerów w biznesie. A jedną z najskuteczniejszych metod pozyskania zaufania, jest pokazanie posiadanej przez nas wiedza.

2017-09-11T11:14:02+00:00

Więcej artykułów od:

Z komunikacją związana od ponad 7 lat i niezmiennie odkrywa tę dziedzinę na nowo. Prywatnie w ciągłym biegu – ciężko jej usiedzieć w miejscu.